STRONA GŁÓWNA

    GALERIA

    TECHNIKA

    MOJE PROJEKTY

    LINKI

    O MNIE








   www.CAR.za.pl
   made by Petros



Turbospręzarki




     U początku XXI wieku samochody znacznie urosły, wyposażone w dodatki podnoszące ich bezpieczeństwo oraz komfort równocześnie mocno przybrały one na wadze. Aby dynamiczniej rozpędzić cięższy samochód potrzebna jest większa ilość energii a więc benzyny. Dlatego w najnowszych silnikach stara się optymalnie wykorzystać każdy mililitr paliwa a z małych silników uzyskać dużo mocy. Jednym z rozwiązań, które to umożliwiają to doładowanie silnika. Każdy doskonale wie ze im silnik większy tym większa mocą będzie on dysponować. Wynika to z tego ze w silniku o pojemności 1.6 l (1600 ccm) można spalić więcej paliwa niż w silniku o pojemności 1.2 l Oczywiście, aby w silniku spalać paliwo (uzyskiwać energię) należy dostarczyć powietrza, w którym znajduje się tlen. Tak wiec w silniku 1.2 teoretycznie spalane jest 1.2 dm3 powietrza + paliwo podczas jednego pełnego cyklu pracy silnika (2 obroty wału korbowego). W rzeczywistości "napełnienie silnika powietrzem" nie jest pełne, co wynika z jego niedoskonałości. To tak jakbyśmy do butelki o pojemności 1.2 litra wlali tylko litr wody. W zwykłych silnikach (wolnossących) powietrze samo dostaje się do cylindrów poprzez podciśnienie, jakie wytwarza się podczas ruchu tłoka w dół. Ilość powietrza w silniku przy pełnym obciążeniu zależeć będzie od temperatury tego powietrza, obrotów silnika, ustawienia faz rozrządu oraz od obrotów i oporów jakie napotka powietrze w drodze do silnika (filtry, przepustnica). Dlatego stara się zoptymalizować wszystkie te czynniki tak, aby silnik mógł otrzymać dużo powietrza a tym samym spalić dużo paliwa (w silnikach benzynowych idealny stosunek wagowy powietrza do benzyny wynosi 14,7:1 zapewniający optymalne spalanie). Aby zwiększyć moc silnika można do niego wtłoczyć powietrze różnymi metodami zamiast liczyć na jego łaskę, że samo tam doleci. To właśnie nazywamy doładowaniem silnika. Najpopularniejszą metodą doładowania jest turbosprężarka lub tak zwane turbo. Jego zasada działania polega na wykorzystaniu energii kinetycznej (ruchu) spalin wydobywających się z silnika. Spaliny napędzają turbinę urządzenia, którego wirnik umieszczony po przeciwnej stronie obracający się na wspólnej osi wtłaczając powietrze. Działa to jak pompa, powietrze może dzięki temu uzyskać ciśnienie w kolektorze dolotowym dochodzące do 2 bar. Po zastosowaniu turbosprężarki napełnienie silnika zwiększa się znacznie i do silnika 1.2 można wepchnąć więcej powietrza niż wynika z to z jego pojemności skokowej. Obecnie możliwe jest już uzyskanie z silnika o pojemności 1,4l do 150 KM w samochodach produkowanych seryjnie (VW, Fiat). Silniki z turbosprężarką charakteryzują się lepszą dynamiką w stosunku do wolnossących spowodowaną przez lepszą charakterystyke przebiegu momentu obrotowego już od niskich obrotów. Uzyskanie doładowania jest możliwe bez stosowania dodatkowego wyposażenia silnika w turbosprężarki lub kompresory, można uzyskać tak zawane doładowanie dynamiczne, które powoduje zwiększenie napełnianie silnika czynnikiem roboczym dzięki zjawiskom falowym i interferencyjnym zachodzącym w kolektorze dolotowym. Zjawiska te powodowane są przez okresową pracę tłoków. Technika ta zastosowanie zanjduje nie tylko w sporcie i Formule 1 gdzie bolidy uzyskują z silników o pojemności 2,4l moc około 830 KM bez turbosprężarek !





Tekst napisany przez Petrosa - petros@op.pl.
Zabrania się jego kopiowania bez zgody autora.